شرکتهای لجستیکی طرف سوم یا بهاختصار 3PL ها به شرکتهایی گفته میشوند که سازمانهای تولیدی یا خدماتی بخشی و یا کل امور لجستیکی خود را به آنها برونسپاری میکنند. این شرکتها معمولاً در حوزه های برنامه ریزی و مدیریت موجودی ، انبارداری و خدمات ارزش افزوده کالا ، حملونقل و لجستیک معکوس متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند. کارکرد اصلی 3PL ها مبتنی بر توزیع فیزیکی کالا و خدمت است.
فشار بازار برای کاهش قیمتها، فشار برای ارتقای خدمت دهی به مشتریان، توسعه فناوریهای جدید اطلاعاتی، بهعنوان سه عامل اصلی توسعه خدمات 3PL ها طی سالهای اخیر مطرح میباشند. بهخصوص با توسعه برونسپاری فعالیتهای غیرکلیدی در شرکتهای بزرگ تولیدی و خدماتی، بر اهمیت توسعه صنعت شرکتهای لجستیکی طرف سوم افزودهشده است.
بر اساس تعریفی دیگر، 3PL ها سازمانهایی تجاری هستند که در زمینه اجرای عملیات لجستیکی مجزا و یا وظایف پیچیده لجستیکی (موجودی انبارشده، حملونقل، مدیریت سفارشها، توزیع فیزیکی و غیره) سرویس ارائه میدهند.
مزایای شرکتهای 3PL :
برخی از مزایای بهرهگیری از شرکتهای لجستیکی طرف سوم را میتوان موارد زیر برشمرد:
- تخصصی شدن خدمات و کاهش هزینهها
- تمرکز مراکز تولیدی بر توسعه کسبوکار محوری خود
- افزایش انعطاف پذیری عملیاتی
- کاهش هزینههای بازرسی و نظارت
- کاهش ریسکهای عملیاتی
- بهبود سطح خدمترسانی به مشتری
- ارتقای جایگاه سازمان درمیان رقبا
مهمترین فعالیتهایی که ممکن است یک شرکت 3PL به مشتریان خود ارائه دهد، شامل موارد زیر است:
- مدیریت موجودیها
- مدیریت فرایندهای دریافت و جابهجایی سفارشهای مشتری
- بستهبندی عام و خاص
- حملونقل ( ترابری و توزیع )
- تحویلهای به هنگام
- خدمات انبارداری
- حفظ و نگهداری اطلاعات، نرمافزارها و سختافزارها