لجستیک خرده فروشی
لجستیک خرده فروشی (پخش هیبریدی)
در شرایطی که روزبه روز ریسک ها و هزینه های توزیع برای یک تامین کننده بالا و بالاتر میرود سیستم پخش هیبریدی بعنوان یک راهکار خوب و مفید خود را نمایان مینماید . سیستم پخش هیبریدی یا کانال های هیبریدی (hybrid channels) مکانیزمی است که در آن یک شرکت پخش تخصصی خدمات لجستیک را به صورت برون سپاری برای تامین کننده (صاحب کالا ) انجام می دهد. این شرکت ها در ادبیات زنجیره تامین و لجستیک ، شرکت های لجستیکی طرف سوم (3PL ) نامیده می شوند.
در این حالت، توزیع کننده وظیفه نگهداری و توزیع کالاهای همچنین تسویه حساب با مشتریان بر عهده میگیرد. از طرف دیگر، تامین کننده (صاحب کالا) ، مسئولیت مدیریت تیم فروش و بازاریابی و سیاست گذاری های فروش کالای خود را بر عهده می گیرد. تامین کننده (صاحب کالا) میتواند بسته به استراتژی فروش و بازاریابی خود کالای خود را در سراسر کشور به یک شرکت پخش سراسری مانند شرکت پخش سراسری برزویه حکیم و یا در هر استان به یک توزیع کننده بسپارد .
مزایای اصلی پخش هیبریدی برای تامین کننده ( صاحب کالا):
• تمرکز بر فعالیت های تامین و فروش و مارکتینگ و برون سپاری بخش عملیات توزیع به یک شرکت تخصصی
• هزینه های توزیع پایین تر به علت استفاده از انبار و ناوگان حمل و نقل توزیع کننده
• زمان کمتر برای توزیع و گذاشتن محصول در شلف فروشگاهها و افزایش رقابت پذیری
• افزایش سطح کیفیت خدمات تیم توزیع با توجه به تیم تخصصی
این خدمت مخصوص صاحبان کالایی طراحی شده که نیاز به تمرکز ۱۰۰% تیم فروش روی محصولات خود را دارند. برای این هدف، فروش کالا از طریق تیم فروش صاحب کالا انجام می شود. به این روش، صاحب کالا مطمئن می شود آموزش های کافی به تیم فروش منتقل شده و این تیم در محل فروشگاه خرده فروشی از تمام زمان خود برای ارائه محصولات استفاده می کند. به عبارتی فروش توسط متخصصین فروش صاحب کالا انجام شده و لجستیک (انبارش و توزیع ) و لجستیک معکوس که نیاز به سرمایه گذاری و تخصص متفاوتی دارد، به شرکت تخصصی لجستیکی طرف سوم BHL برون سپاری می شود. ما متخصص ارائه خدمات لجستیک در کانال خرده فروشی هستیم.
در قراردهای ارائه خدمات لجستیک ، خدمات زیر به صاحبان کالا ارائه می شود:
• کالا بصورت امانی در شرایط استاندارد در انبار مرکزی BHL نگهداری می شود.
• با توجه به نوع قرارداد مدیریت سطح موجودی می تواند بر عهده صاحب کالا یا BHL باشد
• BHL سفارشات فروش صاحب کالا را در قالب زمان بندی و مسیربندی مشخص و با توجه به قرارداد سطح سرویس فی مابین توزیع و تحویل می نماید.
• اسناد تسویه از مشتریان مطابق ضوابط شرکت صاحب کالا توسط موزعین BHL جمع آوری و در اختیار شرکت صاحب کالا میگردد.
• مرجوعی های از سطح فروش و شلف و مرجوعی از توزیع با هماهنگی صاحب کالا به مراکز لجستیک سراسر کشور و سپس به انبار مرکزی برگشت می شود.
• با توجه به اینکه کلیه فرایندها و عملیات در BHL به صورت سیستمی و مکانیزه می باشد به صورت آنلاین امکان اطلاع از وضعیت موجودی کالاها ، سطح سرویس، تحویل سفارشات و وصول مطالبات وجود دارد.
کانال های ارائه خدمات لجستیک خرده فروشی شامل :
• داروخانه ها
• گالری ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی آرایشی
• سوپرمارکت های گرید A , A